Thursday, September 30, 2010

A trip To Johor (Batu Pahat)

Weekend yang lepas, aku merantau ke negeri orang.. Johor.. That was my 1st time in Johor.. Aku folow my best freind, siti Hawa Katmon atau name galmour die, little chinta..
So, the story began ::..
Al-kisahnya, kami pun berangkat la ke Johor jam 10 lebinh kurang.. tak ingat sangt.. Haisshhh..Lum tua lagi, dah lupe..





Selamat sampai di Batu Pahat dalam pukul 1..

INi lah jambatan yang membawa kami tiba di destinasi.. Seakan jambatan Pulau Pinang..

Kami sampai je, disambut mesra hawe punya family... Aku salam semua ahli keluarganya.. (perempuan shj okay!! ngee~~~).. Mereka amat peramah.. Mak kawan aku ni terutamanya.. Baik sangat... Mekasih ye Makcik!!..
Lepas berehat kejap, kami pun lunch lah.. Makan lah kami berdua lauk ala kadar.. isi perut kosong sepanjang perjalanan tadi... ooppss..lupe.. sebelum terlajak, before kami lunch tu, aku ni berborak la dengan mak si kawan aku nih.. Aku macam tak faham sangat ape yang die cakap.. tapi, aku faham la jugak.. Rupenye kawan aku ni keturunan pure "JOWO".. Patutla..
Nak dekat-dekat pukul 4, mak hawa ni, ajak lah kami beraya bersama mereka anak-beranak.. Macam seronok kan.. aku pun ikut la sekali.. Tapi, aku tak bawak baju kurung.. Hawa pun pinjamkanlah baju die kat aku.. Muat la.. Kami pun ape lagi.. Pergi lah beraya..
Rumah pertama :: Aku ternganga.. tak faham ape yang mereka duk bualkan.. Macam nak menyampuk kat mereka semua..nak cakap: "emm..Leh cakap bahasa melayu tak??" leh kurang macam tu la soalan aku.. Tapi terkunci kat celah kerongkong je.. *sighh*
Pabila mereka dah lama bergerak, Kami pun Mahu berangkat pulang la.. Tiba-tiba Tuan Rumah bagi aku duit raye RM3.. Ya Allah.. rezeki aku datang beraya.. Terima kasih ye Pakcik.. (Kalau pakcik baca blog saye ye..ngee~~)
Yang peliknye, kawan aku hawa ni, tak dapat lak duit raye.. AKu yang lebih tua dari die pulak yang dapat.. haha.. Nasib.. die tengok aku ni kecik sangat kot.. ahha.. lawak la wehh..



Rumah kedua, aku dapat jugak duet raye,.. Makcik ni bagi aku RM1.. Mekasih ye makcik.. Hawa pun dapat la kali ni.. Ceria kejap die.. Yelah.. Tak pernah die dapat duit raye bile beraya.. Rezeki.. Tapi yang kelakarnya kat rumah makcik ni, die suruh aku angkat air.. Tapi aku tak faham.. Sebab??? die cakap bahase jowo la.. tak faham.. makcik tu pun mengertilah kenapa aku diam membisu terlongo disitu.. haishh.. Kelakar pun ade..
Lepas tuh, kat rumah makcik ni, ade buah markisa.. Lebih kurang macam buah epal.. Tapi isi dan rasanya lain.. rasa cam oren.. Rasanya, kat belakang rumah aku dulu, ade je pokok ni tumbuh meliar.. haha..

Nilah rupe buah Markisa..

sedap!!!!!


Tamat cerita Markisa.. Buat aku terliur pulak..adeh... Mengidam kang tak pasal-pasal..
Sambung cerita.. Pada malamnya, aku dengan hawa, pergi lawat UTHM..sambil pakai baju raya lagi... Kebetulan UTHM jadi tuan rumah untuk pertandingan drama peringkat zon selatan. Best la saksikan drama adik-adik sekolah menengah.. Pelajar uTHM pun ade yang buat persembahan..


Keesokannya, KAmi bertolak balik jam 1..
dalam perjalanan balik, kai singgah di melaka.. OPPssss...
Nak cerita kisah di Melaka???
Meleret pulak karangan ni..
BTW, thanks for willing to read this.. Kamsahamimnda!!

P/s:: aku shopping sakan kat BATu Pahat MAll.. Murah!!.. nggee~~~

0 pasang kasut tumit tinggi: