Wednesday, August 24, 2011

Rumah atas sawah........

Assalamualaikum............

Selamat malam semua....... Hari ni, aku berpeluang bersiar-siar dengan teman karib aku....... Jalan-jalan pusing kampung tengok keindahan alam....... Lame dah tak bersiar macam ni....... Yelah, balik kampung pun tak pernah lama macam ni........ kebetulan cuti sem yang panjang........(dah nak habis pun)..

Bila aku lalu kat suatu tempat tu, banyak dah rumah-rumah yang dibangunkan........ kejap aje mase berlalu...... Seingat aku, dulu tanah tu adalah sawah padi..... besar pulak tu rumahnya.....

Aku : na, bapak besar rumah...... rumah sape ni?

Na
: Rumah doktor.. Tapi macam takde orang duduk pun...

Aku
: buat rumah besar-besar takde orang duduk, baik kasi aku kan..... .


Kami jalan lagi..... (sebenarnya kami membonceng motosikal ye, bukan jalan kaki)..... Sampai depan sikit, aku terus menjerit.......MasayaAllah........

Aku : na, lawo la sawah tu..... MasyaAllah, lame dah aku tak nengok sawah ..

Na : haaahh.........lawa.......tapi ade lagi se tempat yang lawa..........

Aku : takmo berenti ke, jom lah amik gambar......heee

Na : ngokngek, takyoh la bereti, kamera tak bawak........

Aku : huh....

Dulu, kecik-kecik aku selalu main kat sawah padi...........Suasana yang tenang dan damai............ Paling aku suka cari siput sedut dalam sawah ni..............Lepas tu mak aku masak lemak cili api............Sangat sedap.................... Tapi............



Kini... Sawah-sawah tu dah takde.......Semakin berkurang...... Yang ada hanyalah rumah-rumah besar yang berdiri gah di atas tanah yang dahulunya sawah padi........... Generasi masa depan mesti dah tak boleh tengok sawah padi kalau dah semua sawah terbiar sementara rumah-rumah besar dibangunkan atas kawasan tersebut........

~pic credit to google~

37 pasang kasut tumit tinggi:

cik najihah said...

dah dpt kad raye..
tenkiu awak..hihi
syg lebih ni

Qaseh dalia adelia said...

a.ah dulu2 pun suka kutip siput kat sawah hee

NA said...

Tulah sekarang kurang sawah. Mak cakap tak hairan nanti ada orang tak kenap padi dengan rumput.

-wina1979-

Freaky said...

rumah besar x de org duduk. hehehe tensen kan ?

Liyana Zahim said...

Mnusia tak pernah bersyukur.. Da ade harta ditingalkan.. Kaye sgt ke? Emo tibe2.. Hahaha~

MSS said...

kat mana ni??heee =D

aimi adilah said...

btl2... kite pon suke tgk sawah... 1st time msk sawah ms ekt uma arwah pkwe kite.. ayh dy tanam padi... kebetulan mase dtg 2 padi tga kuning.. chantek sgt... :)

SITI NOORNADIYANA said...

bestnye dapat rase pengalaman main kat sawah padi. ^^

cheqwa said...

huhuhu..betul2 :( janganlah diorang buat umah lagi kat tengah2 sawah tu

FyzaLovato said...

tehhee.. umah kite belakang ni sawah luas terbentang.. ;0 mai la alor star haha ;)

shiema sufian said...

senang di cari di negeri kedah jelapang padi. ohhh, rindunye :D

abghani said...

alam mulai bosan dgn kita...huhuhu

Syuxer said...

syuk pun rasa tenang bila berada dalam lautan hijau tuh..kalau ada angin bertiup2 sempoi lagilah best kan heheh..

saya cello191 said...

uish..memang lawa~~

syarifahsidrus said...

rndunya nak tengok sawah padi

Ezad Skytech said...

mmg best bila dapat lihat suasan macam ni..

p/s : ni kat mana ni SS..?

SoLy SoLicious said...

@Ezad Skytech tak tahu..sebab gambar ni google aje..hee.... tak sempat amik gambar pun tadi :)

CikMiMiey said...

paling suke perkataan 'ngokngek'tuh .. slalu gok gune kottt . kikiki :)

rumah besoww rugi tuh dop berpenghuni . ayyooo ;p

Zul Fattah said...

wah..org kampung jugak la ni..haha kat sawah tu la saya membesar.. kenal lintah..siput..ikan.. dan beljar cara hidup.. best r masa dulu2.. i miss that moment

pengemis Cinta~ said...

wah..bestnya suasana kampung..tenang dan damai..nak jugak..hurm,

Luqeem™ said...

sawah dh mula takde, lepas ni pokok plak jd mngsa..

kmpung sy dkt dgn sawah..hehe

Mohd Izzar said...

tak penah tgk sawah padi..live dpan mata..huhuh

Gen2Merah said...

berkunjung dari blog Lulu Caldina..

saya dari kecik hingga ke besar tak pernah tengok swah padi terbentang depan mata.. harap suatu masa nanti berpeluang utk saksikannya.. ehe

Followed 1076 (",)

Ezad Skytech said...

hee..yeke..? lain sempat2 kan la amik gambar ye..(^^,)

H.J said...

generasi depan pasni nak buat sawah da..diorang insaf..

Sunah Sakura said...

aha kan..da lama tak tengok sawah... huhuhu

cik pulau said...

first time tgk sawah yg cantik masa bercuti kat kedai ritu..

subhanallah. cantik sangat... menghijau.. tenang sangat..^^,

Zul Fattah said...

llalalla..

sergeant keroro said...

standard la camtu. rumah bukan main besar, tapi xde orang duduk.

permandangan kat sawah memang best :)

merahitujambu said...

besrnyaa umah awok ke??=p

EB said...

MMmm zmn da berubah..
Tmpt eb bermain, membesar sekarang ni dah pupus.. Sudah dijadikan kawasan industri... pupus terus xda apa yg tinggal hanya tngl kenangan..

Afuan Shah said...

hehhe..wee~bes jugak ni rumah kat bendang...angin paling tak tahn..damai aja...
selamat hari raya cik SOLY..

TQ 4 the very comey card!!lovin it :)

GaRy™ said...

best la~.. gary tak pernah tengok sawah padi~.. T^T

ILA HonEyBuNNy said...

tetiba rindu susana sawah padi la...sekarang neh ramai bina rumah tepi sawah...hehehhe

siti kektus said...

kite tringin nak tengok sawah, tp tak berkesempatan. yg biasa tengok tu ha, pokok kelapa sawit je. hukhuk

Ramziah Mangsor said...

wah, bestkan.. saya teringin nak bau bunga padi. rindu.

kat melaka tak de dah sawah padi.

ir yien 9897 said...

yien pun selalu main kat sawah di sabak bernam.. :)

tapi2 petang2 rumah kat tengah sawah sangat panas..

mlm mengigil :)