Thursday, August 11, 2011

Storinori : payah ke menuturkan perkataan "maaf" ??

Assalamualaikum...........

Suatu hari, Abu terpijak pensel Ali...............Ali membara sehingga berasap kepala.............

Ali : woi, apesal pijak pensel wa......
Abu : sori ...........wa siyes tak nampak...........
Ali : ah...sori naik lori......... nak mintak maaf tunggu hari raya.......
Abu : @#%(!@$#????

Di suatu situasi lain pula, minah dan nahmi dahulunya sahabat karib.........

Minah : woooii....takde jantan lain ke ??......laki aku jugak ko nak kebas ...what the fish??
nahmi : oo......aku tak tahu tu laki ngko......die cakap single mase mengurat aku........ maaf ...
Minah : maaf konon........menyampahnye aku nengok muka ngko...dah pergi dari hidup aku...Panjang umur, jumpa hari raya !!.... ingat, bagi duit raya kat anak-anak aku baru aku maafkan ngko..
Nahmi : *gurrllppp


Hari raya, hari kemenangan umat islam, selepas sebulan berpuasa............. Tak salah bermaafan di hari raya........malah, digalakkan untuk mengeratkan silaturrahim sesama insan.........tapi perlu ke nak tunggu hari raya sahaja baru nak bermaafan??

Kalau ditakdirkan, orang yang kita bermusuh pergi dahulu berbanding kita,............ sempat ke nak mintak maaf waktu tu............dah terlambat kan...............Oleh itu, bermaaf-maaf la sesama kita tak kira waktu raya ke atau tidak.............supaya permusuhan tidak akan berlarutan........takkan nak tunggu raya setiap tahu baru nak bermaafan kan.............


Firman Allah swt : ” Maka dengan sebab rahmat (yg melimpah-limpah) daripada Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat2mu). Kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka akan menjauhkan diri daripada engkau. Oleh itu, maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadap engkau), dan mohonlah keampunan bagui mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila engkau telah berazam sesudah bermesyuarat itu maka bertawakal kepadaNya” surah Ali Imran

P/s : penulis belog SS memohon ampun dan maaf jika ada salah dan silap serta menimbulkan ketaksenangan kalian sepanjang perkenalan kita dalam dunia blog ni :)

p/s : ayat terengganu cam best " baloh nape gop kerek-kerek"

22 pasang kasut tumit tinggi:

CikMiMiey said...

betol tuh , baloh nape gop .. mitok maap deh ss klo ade saloh silap .hihi

tulus ikhlas ~ CM

Freaky said...

awal cakap pasal raya. hehehe :P

tieykah said...

HAHA.DOH BAKPE BERAT NANANG UH?:)

MITOK MAAP DEH

sergeant keroro said...

hehe, maaf bukan time raya jek. sebelum tido pon kena maaf :P

Princess Feyqa said...

tak paham ayat yg last =.=

dan kata2 maaf tu penting kn sbb blh sejukkn hati sepanas bara api :D

Operasi Hitam said...

mentaliti masyarakat kita masih mcm 2.. lg 1, duit raya tu mcm dh jadi kewajipan je..

Elih Japahar said...

mcm ni lah yg selalu dngar...ucaplah maaf tanpa menunda, kalo ajal org tu esok..sempat lg tk?

Gadis Berkaca Mata said...

betul2.. ramai org skrg kalau nak mitak maaf ckp..'tunggu hari rayer dulu la..' dah jd trend dh kot..

NasZ said...

dah jadi tabiat orang kita. kena kikis. kalau tak, makin melarat nanti.

MOHD NASER.com

siti kektus said...

ego kot. hehe :p

muhamad hanif said...

waahhh,


maaf tu 4 huruf yang sangat susah nak cakap ok.


aku pun mcm tu jugak kot.,.Err.

Luqeem™ said...

selamat hari raya! :)

sntiasa bermaafan wlupun dimana anda berada.:)

KimiCnoL said...

maap!maap! *style nabil..haha
kisah disebalik rusuhan london?

H.J said...

susah sebenarnya nak maafkan soly ni..

Dzarief Zuhdi said...

time rya maaf tuh ikhlas sikit kot.. haha..

ayat yang last tuh maksud gapo.. x reti sangat kecek ganu nih.. sek2 sain ganu toksey cakap gitu..

NadiRah said...

erk..
siyes..
nad x pham mksud ayat ganu tuh..
huk3

Anak Wak Mail said...

selagi sempat maaf,,baik maafkna..takut tak sempat jumpa raya dah kiok..nyesal je nanti..:)

Anak Wak Mail said...

selagi sempat maaf,,baik maafkna..takut tak sempat jumpa raya dah kiok..nyesal je nanti..:)

mizzkechique said...

watak di atas suke kumpul slh kot..pastu raya je br minta maaf.. hehe...

ampun n maaf yer.. =)

Afuan Shah said...

hihi..saya pon mitok maap deh..
samat hari raye~hihi

iPai said...

memaafi adalah perbuatan yang terbaik sekali ..

mintak maaf kat soly, kalau saya ada terkasar bahasa

Tea Dno said...

nak mintak maaf, sebetulnya nak masuk bulan ramadhan.. bukan tunggu hari raya.. huhu...