Thursday, August 4, 2011

StoriNori : mengumpat tak habis.........

Assalamualaikum...............

Selamat tengahari...........Dah makan ke belum???............ Makan tuk rohani kita lah........Sembahyang, mengaji............jangan duk pikir makanan sudeh..........

Hari ni aku nak kongsi pasai mengumpat ni ha...............Fulammak, tak semena-mena aku jadik ustazah 2, 3 hari ni............heeee.....Tapi kena ingat, salah satu dari 3 amalan yang kita bawak ke kubur adalah ilmu yang berterusan yang diamalkan dengan baik, yang telah kita sampaikan............So, tak rugi kalo nak menyampaikan ilmu kan..........

Ghibah atau mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain.

Hamba Allah I : woi, nak tahu tak KFCM dah putus tunang la wei..
Hamba Allah II : eh, iyeke, tapi aku dengar si JR tak tahu pape pun..


Sabda Rasulullah S.A.W. "wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya,dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri"

Aku pun tak terkecuali.............nak kate tak pernah mengumpat, pembohong besar namanya............ Nak wat asshaanneeee.............terlepas mulut cakap something, then mula lah campur,darab bahagi semua cerita ha keluar............... Tak puas itu, tak puas ini..............


Bulan puasa yang baik ni, meh kite hentikan tabiat mengumpat ni...................tak pasal-pasal kurang pulak pahala puasa kite................. Nak mengumpat jugak, meh ngumpat depan-depan.............Senang sikit nak leku atas kepala....................Mengumpat ni, sering dikaitkan dengan perempuan/wanita........Amboii.......lelaki pun tak kurang hebatnya bila mengumpat na.......bukan perempuan aje....................

p/s : Kalo kome semua nak tahu lagi bahaya mengumpat ni, ni ha linknya............Aku dah tulungg google tuk kome-kome :)

20 pasang kasut tumit tinggi:

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

bukan mengumpat cakap belakang je hehehe

sergeant keroro said...

lelaki jarang mengumpat, keh3

direct sound terus :p

Munna said...

kalau "ter" nak wat ashahnneeeee....hahahah
suwit!

Syuxer said...

so kalau ada orang mengumpat depan kita,cpat2la kita tukar topik..hehh

lidah kan mana bertulang coz itu dia becok cam murai..heheh

Elih Japahar said...

mengumpat tu senaman minda ahahaha :) mengumpat benda baik ok pulak kan? kalau benda tak elok mesti tak baik kan..

Anyyss Shuhaimi said...

cuma mengumpat tuh dah serasi dgn perempuan kot..padahal lelaki pun sama..huh

ir yien 9897 said...

haip yang baca gosip2 tu pun tak baik taw" eh2 betul ker dorang dah putus"buat2 tak tahu..hahaha

BERT said...

kadang2 terlupa yamg kita terngumpat hehee

Luqeem™ said...

itulah dugaan yg sntiasa dihadapi oleh mnusia..stiap hari je msti ada org mngumpat..dah la ada yg sesama muslim..aishh

Afuan Shah said...

hahahha..x menahan...
betul2..tabaek ngumpat/ghibah ni..
makan daging saudara sendiri..
sama2 lah kita berhati2 apabila mengeluarkan kata2...astagfirullah.hehe

shaFazie said...

jap2 fkir alik hari nie ade kata pape2 tak hehehhe..:)

like entry nie :)

shaFazie said...

jap2 fkir alik hari nie ade kata pape2 tak hehehhe..:)

like entry nie :)

H.J said...

nasib bek aku lelaki yang tak kuat mengumpat..hehe

BeloG MTT said...

Err kadang tu bukan niat nak mengumpat,tapi lebih kepada sekdar borak kosong dan nak bercerita.. Cmner tu? Huhu =)

BeloG MTT said...

Err kadang tu bukan niat nak mengumpat,tapi lebih kepada sekdar borak kosong dan nak bercerita.. Cmner tu? Huhu =)

♛I'm Eqa♛ said...

woahh~ jadi ustazah ~ bgus2 .. mao join~ hhee

tiefazatie said...

btol2..hee..

ILA HonEyBuNNy said...

semoga kita jahuhi daripada sikap mengumpat neh...seakan2 kita makan daging sesama sndri...

diam itu lebih baik kan...;)

Amy Syaquena said...

bukan mengumpat tapi mengata je hahaha...

iPai said...

leku tuh ape ? hehehe