Monday, September 19, 2011

Badi itu syirik

Assalamualaikum...

Kembali pada entri aku "badi" tadi, aku sangat suka komen seorang hamba Allah yang prihatin ni.... aku karang sebuah entri tentang badi tadi, sebab masih ada lagi golongan yang still percaya akan "badi" ni... hmmm....

mari kita renung-renungkan kata-kata UDY.... btw, terima kasih UDY kerana singgah dan memberikan komentar yang bernas pada entri tadi..:)

"jangan percaya dngan badi2 nih.... semua ni syirik khafi...... syirik terbahagi kepada dua-syirik khafi dgn syirik jali......syirik jali maksudnye syirik yg jelas dan nyata sebagai contoh:mengaku dirinya tuhan,mengaku tuhan itu dua atau tiga.dll.

manakala syirik khafi pula:tidak percaya pada qadha dan qadar tuhan.sbgai contoh : kemalangan berlaku disebabkan motor putus brek.pastu die salahkan brek dan berpegang bahawa disebabkan brek putus dia eksiden.........syirik....... sdgkan segala2nya yg berlaku,harus disertakan ia dtg dari Allah.semuanya sebab dtg dari Allah.sebab musabab saja dtg dari apa yg berlaku.

sbgai contoh lain:'kita lapar,kita pun makan nasi,pastu kenyang.........lantas kita beri3tikad(mengakui)dgn makan nasi perut tu jd kenyang...........syirik...........sbb makan nasi itu hanya sebab musabab saja............yg menjadi pengenyang adalah Allah.........semuanya dgn izin Allah.'

so kalau badi, kalau ia tak berlaku,ia mgkin xkan menggugat iman kita............ tp kalau contoh ia berlaku.dan ia betul2 tepat dgn apa yg kita percaya dan fikirkan.syirik khafi........(syirik yg tersembunyi).............wajib bertaubat dan betulkan akidah.

contoh mcm badi kucing:org dlu2 kata,kalau bergambar tiga orang,nti salah sorg akan mati..............badi amek gmbr bertiga...........ini jelas sekali salah dan haram disisi akidah islam.

yang memati kan nyawa jelas adalah Allah........bukan disebabkan bergambar bertiga.....kalau tak berlaku mgkin kita x percaya.......... tp kalau berlaku??mati2 percaya kwn mati sbb amek gmbr bertiga.badi katenye ini jelas akidah kita terpesong............syirik..jadi..


ingat tu adik2..shaabt2 sekalian..dlm islam.kita sbgai org islam..haram percaya badi2 ni..TIDAK ADA PERKARA YANG BERLAKU DILUAR KEHENDAK ALLAH SUBHANAWAHU TAALA.TIDAK ADA SATU KUASA GHAIB LAIN YANG MENYEBABKAN KITA DITIMPA BENCANA DAN CELAKA YANG DIKATAKAN BADI.

dalil alquran:'innallaha ala kulli syai in qodiir'.

'sesungguhnya Allah berkuasa terhadap sesuatu.'

'innama amruhu iza aroda syai an,an yaqul la lahu kun fayakun'

'sesungguhnya sekiranya Allah mengkendaki akan sesuatu itu berlaku,maka Dia berkata jadi,Maka Jadilah"

tidak ada KUASA lain yg menyebabkan sesuatu musibah itu berlaku melainkan dari kehendak Allah..

setiap musibah itu bukan disebabkan BADI,tapi disebabkan Kuasa ILAHI..

jaga2 dgn iman kita.dgn akidah kita..

Wallahua3lam.

p/s : yang baik jadikan tauladan..yang buruk jadikanlah sempadan ye :))

12 pasang kasut tumit tinggi:

aimie amalina said...

=]
nice!
heeee..so jgn la cy karut marut ni
sume itu dtg sebb Tuhan dah tetap siap2 kan..

Terbang Bersamaku said...

syirik nie mmg bahaya, boleh terpesong aidah di buatnya..

[sutera kasih] said...

bagus entri ni..

thanks for sharing..xboleh pecaya sgt dgn badi2 sgala tu kan.

segala yg dtg semuanya dari Allah Taala

syarifahsidrus said...

allah tentukan setiap yang berlaku untuk hambanya kan

FasiHaH SupiaN said...

perkongsian yg sangat baik ni SS :)

aniki said...

salute...aku xtau pun benda2 camni amoi..bila aku baca,aku dah tau ar..toce2 amoi

iPai said...

memang terbaik .. kalau betul dapat betukan iman kita macam ni, mesti seronok

Elih Japahar said...

Woww! header baru lah...suka :) syirik? ape tu hahaha...tq info

Kathy Tuah said...

kgd2 kita terlepas pandang sume ni..ermm..tq sbb igtkan balik :')

Anak Wak Mail said...

benda yang kita tak sedar ,,yang kecik2 pon sebenarnya secara tak sengaja kita dah mensyirikkan Allah kan..

0nenanina Vanilla said...

sokong sangat2. manusia mudah sangat lupa. macam na jugak.. mintak jauhkan dari sifat begini.

Ezad Skytech said...

kita tak boleh percaya sangat benda2 macam ni kan..hee~