Monday, July 25, 2011

Kenapa perlu tutup aurat ketika tidur

Seorang yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kurang 20 tahun untuk tidur.Sekiranya dia tidur mengikut Sunnah Rasullullah saw, maka tidurnya akan jadi ibadat. Allah swt hanya akan terima ibadat yang dilakukan dengan ikhlas.Tidur adalah ibadat yang paling ikhlas. Seseorang tidak perlu dipaksa atau terpaksa untuk tidur.Ganjaran Allah swt untuk orang yang amalkan Sunnah sangat besar.Satu Sunnah yang diamalkan berterusan akan diberi ganjaran 100 pahala mati syahid, sedangkan satu pahala mati syahid sudah cukup untuk menjamin seseorang untuk masuk syurga.

Di dalam tidur sendiri ada banyak Sunnah. Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi SAW,dia hanya akan dapat kerehatan. Kalau bernasib baik, selama 20 tahun mungkin dia dapat mengumpul 20 kilo tahi mata dan menakung 20 liter atau lebih air liur basi.

Tutup aurat ketika tidur.

Kenapa ya?

Tidur bogel atau tidak menutup aurat akan menghindarkan Malaikat Rahmat dan mengundang makhluk lain.

Untuk pasangan suami isteri pula, sekiranya bersetubuh tanpa membaca doa pula , Syaitan/Jin akan bersama-sama menjamah si isteri . Kemungkinan besar benih yang masuk bercampur dengan benih-benih Syaitan/ Jin. Jadi jangan marah kalau anak-anak ikut perangai "bapa-bapa angkat" mereka.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Aisyah bahawa Nabi telah bersabda : “Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk , hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuk . Jika seseorang bersembahyang ketika mengantuk berkemungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri”.

Source : Nour Azliza Nazeri/PPSeni/USM
Peringatan tuk kite bersama InsyaAllah :)

20 pasang kasut tumit tinggi:

sherotpetot said...

ni utuk kes soami istri eyh?

aimie amalina said...

bagusnye info ni!
maceh cek soli =)

Beeha B. said...

oo..kalau org yg lom kawin pun same gk eh?

Haslinda Ariffin said...

Good info..
xkesah la khas utk suami isteri ke apa..
yg penting..info2 cmni org selalu pandang remeh..

Amey (Operasi Hitam) said...

thanks 4 da info ya.. :D

♛I'm Eqa♛ said...

yeah ,, terbaik ~ bru ta tido kne tutup aurat gak .. tp if tido tok ilag en rse mgantok bila bgun rse na tido lg da laen la jwb nya .. huu~

Nurhasliza Jeffry said...

Good info. TQ! =)

iPai said...

saya tak pernah dgr pasal ayat yg terakhir tuh .. mencaci diri sendiri .. cam ne ek ?

ummiSZ said...

peringatan yg baek :)

ir yien 9897 said...

wah baru tahu..
nice info.. ap2 perkara yang di buat perlu berdoa,
takut baba angkat kacau... :)

Azzah said...

nice info..baca doa tu penting

Anak Wak Mail said...

subhanAllah..tidur pon boleh dapat pahala..mudahnyakan..=)

H.J said...

skang jugak nk tido la cik soly,,aha

cik mawar bbungo.. said...

pengisian bermanfaat..
:)

TYNTHA LANA said...

soly..macamna yang dikatakan tidur ikut sunnah Rasullullah saw tu.. tak cukup2,hehehe. Kalau ada explaination psl ni..lebih meletop! hahahaha, asyik nk meletop je aku nih..heh T__T

Kathy Tuah said...

sama2 lah kita beringat..

FyzaLovato said...

wah.bagusnye die . Berusaha ke arah itu.thanks for da info soli :)

siti kektus said...

lah. bestu kalau biasa tido pakai sua pendek, sama simis, tak elok la ea?

baru tau. ;)

Addin said...

nice info :)

thanks !

zeeck said...

Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk , hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuk


betol2... XD