Wednesday, August 3, 2011

Golongan yang harus berbuka berpuasa

  • Orang yang sedang sakit yang boleh membawa kepada kemudaratan.
  • Orang sakit tenat dan tiada harapan untuk sembuh
  • Orang yang bermusafir melebihi 2 marhalah
  • Orang yang tersangat lapar yang boleh membahayakan dirinya
  • Orang tua yang tiada kemampuan tuk berpuasa
  • Perempuan mengandung yang bimbang akan kesihatan kandungan dan dirinya.
  • Orang yang melakukan kerja-kerja berat
  • Perempuan yang menyusukan anak untuk menjaga kesihatan dirinya dan anaknya.

Sumber : nota Agama zaman sekolah menengah..

P/s : adakah anda ada ciri-ciri di atas...........Kalau tak, sila teruskan puasa anda.........Teeeheeeeeee

21 pasang kasut tumit tinggi:

Afuan Shah said...

salam soly..hihi..
tq follow saya..

hihi...tapi dulu2 org yg musafir zaman nabi kan penat..kat padang pasir lagi..sekarang nita naek flight la...keta la siap ada air cond..tak masalahnya rasanya kita berpuasa juga !!hihi..
*sekadar pandangan*

http://loadingmode.blogspot.com/2011/08/heyyyyuols-vot-ke-top.html

Luqeem™ said...

saya ada sume ciri2 diatas..haha.XD

Mrs. Norrie said...

SAYA TERSENARAI....NO 6
TAPI MASIH MAMPU UTK BERPUASA...

iNSYALAH NAK BAGI PENUH!!!
HEHEHHEHE

asamasin said...

hurmm..bukn nk ckp la plakkn..zaman skrg nih dorg ikot suke jer..kalu xlarat bley plak la ponteng pose..ish2..

laskar pelangi said...

info yg sangat terbagus =)

BeloG MTT said...

MTT cuti berpuasa.. Hehe :)

syaz@rozelt said...

tapi golongan nie kena gantikan puasa jugak kan??parah jugak nak ganti bnyk2 nnt..hehe

cheqwa said...

ada! saya golongan ibu mengandung tersebut!wakaka.. ^_^

Amy Syaquena said...

good info nice sharing dear..

merahitujambu said...

NICE ENTRY...TIME KASH SHARE...SALAM RAMAHDAN

Syuxer said...

syuk xde dalam senarai tuh..heheh..so kenala puasa..hahahah

Einaz Shah Rizal Thomas said...

COMELNYER , BELOG NI . selamat berpuasa ;D

Munna said...

dasat soly ni...simpan lagi nota masa skul dulu ek?

sergeant keroro said...

alhamdulillah masih elok lagi XD

syarifahsidrus said...

sihat lagi..so kena puasa!hee

Liyana Zahim said...

Mujor ade lg nota tersebut.. Hahahaha~

EYFAalias said...

tak elok kedekut ilmu la. isk.

Elih Japahar said...

Masih sihat ni..puasa tetap puasa kan cik soly :)

Tea Dno said...

hehe betul2. jangan nak mengada2 nak membatalkan puasa. theehee.

ILA HonEyBuNNy said...

hehe...

tak dak lagi ciri2 gitu...

masih mampu berpuasa...heehhe

iPai said...

kalau saya menyusukan anak saya cam ne ?

ok, merepek sudah ..