Wednesday, August 3, 2011

StoriNori : Ciss.. Kedekut punye olang

Assalamualaikum............

Mintak maap la bebanyak kalo tajok gila eksen........hahaha........ sebenarnya aku nak cerita pasal kedekut atau name separuh gelemer bakhil...........

Hamba Allah I : nak pinjam sekejap pensel tu boleh?
Hamba Allah II : Takmo bagi.. *jelir



Haaiiisshh...........Ade jugak yang bersifat kedekut macam tuh ey........ Kalo dalam dunia ni semua orang kedekut macam tu, huru-hara la jawabnya.........Kalo tanak bagi pinjam pown, tolak lah dengan cara yang elok supaya tidak akan ade sebarang konflik berlaku....Nanti tak pasal-pasal dapat dosa kedekut satu hal, dapat bonus lagi sebab menyakiti hati olang.......haaa......Ape mau buat ma.........

Hamba Allah III : boleh tak ajar aku macam mane nak buat homework math ni? aku tak paham la..
Hamba Allah IV : wei, sebok, tepi la..Aku nak buat homework aku sorang-sorang..tula engkau,cikgu ajar tanak fokus

MasyaAllah, ade jugak macam ni.......Tak kemana pun ilmu tu kalo kite berkongsi dengan rakan kita kan........Malah, kita akan makin pandai.......isyaAllah, akan bertambah-tambah lagi ilmu kepada kita...........

Macam pemberian harta/sedekah dan sewaktu dengannya, kalo kite ni pemurah,selalu beri sedekah,menderma, InsyaAllah, akan bertambah melimpah-limpah rezeki yang akan diperolehi.......Tak rugi pun...........

So, sempena bulan puasa yang mulia ni berpuasa bukan setakat menahan lapar sahaja.........., jangan kedekut sangat na...........Dalam bulan ramadhan ni lah sepatutnya kita berlumba-lumba membuat amal ibadat untuk memantapkan lagi pahala amalan kita.........

Sayyiduna Ali bin Abu Talib berkata,” Akan tiba nanti suatu masa yang sangat genting, orang-orang yang mempunyai harta akan mencengkam harta kekayaannya, tidak suka membahagi-bahagikan kepada orang yang memerlukannya, dan tidak ada pula orang yang mahu mengingatkannya”. (amik dalam buku pendidikan Islam zaman sekolah)

P/s : Entry ringkas dan skema dari seorang ustazah yang tak bertauliah........Maafkan hamba kalau tersilap pertuturan... ^____^

25 pasang kasut tumit tinggi:

NasZ said...

betul tu. tak baik kedekut2. nak rm1000 bleh? hehe..

MOHD NASER.com

Luqeem™ said...

btul2..tq ustazah x bartauliah..XD

nnti bleh la bg skit mknn berbuka tu..:P

::Miss Hearty:: said...

murah rezeki bg org yg tak kedekut :)

cucu umie said...

kalo mahu kedekot pon bertmptlh..ilmu tidak boleh kedekut sebb harus disampaikan apabila mgtahui

Munna said...

time study dulu bengkek gila dgn org yg kodokut ilmu.lagi2 kalau lect terbocor tips soalan.dia simpan sorg je...

huh bakhil~

cheqwa said...

ada jugak kan org camtu...cheqwa penah menjadi mangsa kekejaman org kedekut...kekekeke
nauzubillah

syarifahsidrus said...

tak salah pun nak kongsi, lagi banyak kita berkongsi, makin banyak Allah beri rezeki nanti...memang pernah jumpa dengan mereka2 yang bersikap macam kat atas tu..redha je laaa

Liyana Zahim said...

Ilmu tanpa amal ibarat pohon yg tdk berbuah... Heee... =)

Qaseh dalia adelia said...

ilmu tu perlu di sebar2kan..

Qaseh dalia adelia said...

ilmu tu perlu di sebar2kan..

Pn. Sheila said...

kongi rezeki Allah... lagi byk rezeki digandaNya...

sergeant keroro said...

ilmu kalau diajar lagi bermanfaat :)

p/s : sedekah untuk mereka yang memerlukan, besar pahalanya XD

Nadzirah K. said...

betul tu,sharing is caring..hehe..

ILA HonEyBuNNy said...

xbaik kedekut2...

lau kita bermurah hati..lagi la rezeki kita bertambah2 tau..heheh

H.J said...

memang da macam ustazah bertauliah da..haha

sifu im said...

x baik kedekut2 ni..lagi2 bulan puasa k..bnykkan lah bersedekah

JIJI YU said...

dah kalo ko tak kedekut..kasi aku follower ko sikit..eheh

Amy Syaquena said...

murah rezeki bagi orang yang tidak kedek nie..

Tea Dno said...

err heehee. perlu jugak kedekut ni kadang2 utk orang yg tak reti bahasa. huhuh.

Tea Dno said...

sebab, ada perangai orang ni. once kita bagi permission utk guna barang kita. selamanya dia akan bersikap camtu. tak reti nak mintak2 dah. waddaa lah kan.

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia pernah jumpa spesis macam tu . tapi ayat dia lagi banyak tapis lah .. yang kat atas ni direct .. hahaa ..

iPai said...

soly nak pizza hut 2 .. ustazah dalam entri ni cakap, tak baik dekut tau .. heheh

heee .. kadang2 orang akan mintak benda yang tak munasabah .. so pertimbangkannya dengan baik ..

My Name is Mar said...

Hamba Allah 3 & 4 tu selalu sangat jumpa...
Selalu jadi Hamba Allah 3 dan terkena balik dengan hamba Allah 4..
Hahahaha:D

siti kektus said...

kedekut2 ni,tak bwak ke mana lah. ;)

CikMiMiey said...

bese org dekut nih org gelar kan dye taik idung masing ...hik3 * ade point kan ? pngajarannye bermurah lah hati bior lagi mueoh rezeki kan ustazah ? .. biiznillah ^^