Wednesday, September 7, 2011

BuDak sekarang dah pandai berdikari

Di suatu pagi raya 1 syawal jam 7.30 pagi..

Kanak-kanak : Assalamualaikum...
Tuan rumah : Waalaikummuasalam... Ade ape pagi-pagi ni?
Kanak-kanak : kami datang nak raya la makcik, pakcik
Tuan rumah : Hamboi, awalnya, sembahyang raya pun belum..
Kanak-kanak : Alaa...Alang-alang nak ke masjid..singgah beraya dulu pakcik.
Tuan rumah : tak boleh.. dah pergi masjid.. Lepas sembahyang baru beraya..

(ini cerita bekas ustazah aku time kelas kafa dolu-dolu)

(Ini cerita benar aku pulak )

Di suatu petang 1 syawal...5 orang kanak-kanak lelaki sampai dengan berbasikal..

Kanak-kanak : assalamualaikum...
Tuan rumah : waalaikummussalam... Jemput lah masuk..

(kanak-kanak bersalam dengan tuan rumah )

Tuan rumah : jemput la makan, minum... Anak-anak ni dari mana?
Kanak-kanak : dari kampung durian mas
Tuan rumah : (*tersentap) Jauhnya..
Kanak-kanak : (*sengih)

* untuk pengetahuan kampung durian mas tu, selang 2 buah kampung dengan kampung aku... jauh.... Sebab tu mak aku terkezut depa berbasikal nun jauh kemari berkonvoi raya... haisshh.....

(5 minit kemudian)

Tuan rumah : Makcik nak sembahyang jap je... kome borak la ye dengan akak ni ye (aku)..
Kanak-kanak : ye..

Aku : sedap tak kuih..
Kanak-kanak : sedap.. (padahal tak terusik pun kuih tu)
Aku : nah duit raya..
Kanak-kanak : terima kasih...eh, jom balik.. (bual sesama mereka.)
Aku : (monolog dalam hati ) hamboi, dapat duit raya terus blah... hmm...

48 pasang kasut tumit tinggi:

Freaky said...

haha konvoi raya untuk kumpul duit raya :D

aimie amalina said...

hahahahha
kome mang...hamek duet pas tu nak cancincau kan..hahaha
adoiii
sabo jek
kite senasib la cek soli..hehehe

dya said...

well2..gila duit raye dak2 tu

Nadzirah K. said...

tujuan sebenar nk duit raye je..hehe
nsb baik budak2 :)

dya said...

bdak2 gila duit raye..huhu

My Name is Mar said...

Ho-ho-ho!
Biasalah tu..
HUhuhuhu...

Elih Japahar said...

nakalnya budak2 tu haha! terkena haha :)

muhamad hanif said...

aku mcm tu tak ek ?


kejap aku fikir.


LALALALALALA.

Ezad Skytech said...

biasa tu SS budak2 sekarang ni..bukannya nak beraya...nak duit raya..hee~

sleeping_maniac90 said...

bese la bdk2..
nk duet rya je pun hehehe

Acik said...

alaaa ... biasa lar! soli kecik-kecik dolu gitu gak, kan!

terkenang di masa dulu ...
hatiku menjadi rindu ...
ahaks!
dapat duit raya terus blah! :)

cik Beskod said...

hahahha... budak2 katekan hahaha

haslinda said...

haha.. bdk2 skrg nk duit ry memang x cover dah. dtg rumah semata2 nk duit raya. bukan nk beraya. hidang kuih mmg x terusik pn. tp air tau pulak teguk smpai hbs. hehe...

x mcm kita rya dulu2. meriah nk mkn kuih ry...:)

Nuur mutiara said...

huhu terkena jugak dgn budak2 yg dtg beraya dari jauh2 semata2 nak duit raya lebih, ishh budak sekarang..:)

sergeant keroro said...

dbudak sekarang datang nak mintak duit raya jek, tak sentuh dah kuih muih ni. haha

Myera Nyera said...

kalau aku jadi bebudak tu pun aku tak nak makan kuih. kenapa? dah dua kampung pergi. berapa banyak kuih yang sama dah dorang lantak? tu tak citer yang kat umah ag hakhakhakhakhakhak ^^,

NURUL AINI NORAZMAN said...

hahahaha budak2 bukan nye nak makan sgt, nak duit raya je lebih,.huhuhu

NA said...

Demi duit raya, sanggup kayuh basikal jauh-jauh.

Tapi tak elok pula beraya tipu cakap sedap biskut tu.

-wina1979-

cayob said...

makan freee raya ini

abazilah said...

jemput join GA pertama saya di http://iownthis87.blogspot.com/2011/09/giveaway-kali-pertama-abazilah.html

fieha said...

bdk2 skrg kebanyakan mmg cmtu..tp budak2 kt kg sy selere beno makan nye..hehe..

faridah nazurah said...

hahaha biasalah budak2 kecik..heee sebenarnya datang sini nak duit raya gak. boleh tak? :)

FyzaLovato said...

haha saya dulu xpernah rasa konvoi cemtu. sebab malu nak jerit 'assalamualaikum, kami dtg nak raya" teheeee

btw, budak2 sekarng materialistik kot. doploh sen xpandang dah. haha

Kongsi Apa2 Aje said...

salam perkenalan...
sudah 4low awk...4low kongsi lak yer

haha...bese lah budak2...dah nama raya kan...carik wet raya jelah kije yer...


entry yang menarik...suka sangat2. mintak izin kongsi...jika izin sila paste link entry cni
http://kongsi-apa2-aje.blogspot.com/p/berkongsi-disini.html

mekasih (^_^)

Gadis Pantai Timur said...

dulu jalan kaki je tau pusing satu kampung sebab nak kutip duit raya....yg penting puas hati sbb dpt duit..

NasZ said...

dah jadi trend. beraya sebab duit. hrp besar nnt tak la jadi mata duitan. hehe.

MOHD NASER.com

ILA HonEyBuNNy said...

hehe...budak2 kan..selalu jugak perhati gelagat budak2 neh...

kita kecik2 dlu pun gitu kan..tp ila xpernh berbasikal...jalan kaki ja..heheh

Lea IsNaw! said...

hanya itu tujuan mereka

hahaha

plankton said...

wah..teringat kecik2 dulu...la ni..tak de harapan la nk buat cam ni^^

cx's said...

zmn anak2. :) raya merupakan hari paling best dlm idop depa :) soly time kecik2 cmne? heheh

kotak bulat said...

bdk tu bkn xnk mkn kuih.. cume da xlarat sgt nk mkn tu.. heheh

siti kektus said...

itu biasa ss. kat tempat makcik kite, budak2 tak payah masuk rumah kot, macik terus hulur duit raya. sebab tau dah budak tu nak duit je. haha ;p

yatie Awang said...

betul gakkan, budak2, kita belum sempat buat apa2 lagi pun memang dah terpacak kat depan pintu, awal betul datang beraya

Luqeem™ said...

haha..hritu ada budak dtg rumah.dh la sorg2..bila dh kenyang trus dia pndang tok jap tnggu dia bg duit raya..last2 takde, trus dia blah..haha

bdak2 zman skrng bleh raya sndri..

mynameismy said...

biasela tu mentaliti budak2... asal raya mesti fikir duit raya...;)

at least diorang dtg jugak berkunjung ke rumah org hehe..

abghani said...

duit raya senonim dgn kanak2x

JIJI YU said...

aku terasa ati ngn bebudak sekarang

Anak Wak Mail said...

haha..budak kat kampung aku lagi best..tengah borak2 dia cakap..tok,,panjang pulak borak,,kami balik dulu lah..

Zul Fattah said...

dulu2 aku pun macam tu jugak..
skarang duit raya tak dapat r.

merahitujambu said...

kadang2 diorg beraya jauh2 risau je kan...bedikari pon xpe..janji dpt duit raya

jom buat kek untuk saya

http://merahitujambu.blogspot.com/2011/09/saya-nak-buat-kek-untuk-merahitujambu.html

anismelon said...

hehehe..anis dulu pon gnie gak..weeee..alih alih org toh tunggu kat luar rumah je..dah tau budak dtng bukan na makan pon..na duit je..

BeloG MTT said...

seronok berjalan raya zaman kanak kanak girang dulu pergi collect duit raya ! Hehe :)

AsyieqiN Rkey said...

motip utama cumalah duet raye..hahaha

iPai said...

hee .. lain kali jagan bg duit raya utk sesiapa yg datang awal macam ni .. heheh

Encik Luncai said...

budak2 bukan nak makan kuih raya pun..baru langkah masuk rumah bagi duit terus patah balik woo..hehe

KAMIHIDUP said...

ada tu datang siap cakap tak nak makan, nak duit je, wahaa.

sue perbs.. said...

haha.. teringat zaman budak2.. sanggup jalan jauh2 nk kumpul duit raye

Dzarief Zuhdi said...

hoho... memang dah trend.. hehe